مسئولین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در محل کانون اصلاح و تربیت تشکیل جلسه دادند


نشست بررسی راهکارهای ارتقاء سطح خدمات آموزشی و حرفه آموزی کانون اصلاح تربیت تهران با حضور مسئولان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مسئول کمیته فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز سرپرست اداره فرهنگی و کارشناسان آموزش اداره کل زندانهای استان تهران در کانون اصلاح و تربیت برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی کانون علی رستمی مدیرکانون اصلاح و تربیت تهران در این دیدار ضمن تعریف و بیان هدف قانونگذار از تاسیس این کانون تصریح کرد: قرائت ما از قوانین مرتبط با کانون اصلاح وتربیت تهران این است که از منظر قانون این مرکز،فرصتی برای احیاء مددجویان و اقدامی در جهت ترمیم آسیب هایی است که در نتیجه غفلت یا ناتوانی نهادهای دیگر اجتماعی از جمله خانواده ، مدرسه و جامعه ایجاد شده است. لذا برای افزایش کیفیت و موفقیت در روند اصلاحی این نوجوانان استفاده از ظرفیتهای نهادهای فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت انکار ناپذیر است.
مدیر کانون ضعف کارکرد و از هم گسستگی هویت خانواده ها را در گرایش به جرم در میان کودکان و نوجوانان مهم برشمرده و گفت: کودکان تک والدی ،کودکان طلاق ، کودکان بدسرپرست و نیز کودکان از خانواده گریخته با داشتن زمینه های ضعیف فرهنگی و اقتصادی و زندگی در مناطق جرم خیز بیشترین جمعیت مددجویان ما را در کانون تشکیل می دهند.
رستمی سرقت را مهمترین جرم در این مقطع سنی برشمرد که بخش عمده ای از این سرقت ها با هدف تامین هزینه تهیه مواد مخدر رخ داده و از سرقت و اعتیاد بعنوان دو شاخص موثر و مرتبط با هم در افزایش جرایم نام برد و گفت: در بررسی هایی که بر پایه خود اظهاری مددجویان انجام شده میزان آشنایی و تجربه ورودی های ما با مصرف مواد مخدر افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه معنادار اخراج از مدرسه ، شکست تحصیلی و یا فرار از مدرسه با گرایش به رفتارهای معارض با قانون اشاره کرده و گفت:تحصیل یکی از عوامل موثر کنترل رفتار و متعادل سازی عملکرد کودکان متمایل به جرم است و کمک به بهبود وضعیت تحصیلی و بازگرداندن فرد به محیط تحصیل به هر شکل می تواند مانع ظهور و بروز بسیاری از انحرافات دیگر شود. بر همین اساس است که نظام های مترقی آموزشی در دنیا بر مراقبت از تحصیل و عدم شکست تحصیلی دانش آموز متمرکز شده است.
مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در ادامه کارکرد اصلاحی کانون را منحصر و متمایز با سایر مراکز نگهداری محکومین محاکم برشمرد و تصریح کرد: کانون اصلاح و تربیت از حیث رویکرد تربیتی و خدمات آموزشی و فرهنگی ، عدم وجود مواد مخدر و رویکرد حمایتی اخیر قانون از متهمان و محکومان زیر ۱۸ سال می تواند در تبدیل این رفتار معارض با قانون به سمت و سوی زندگی سالم موفق باشد در صورتی که در طول این فرایند همه نهادها مددجویان ما را شهروند درجه دو تلقی نکنند و از بدو ورود تا آزادی و پس از آزادی نیز با ما همراهی موثری داشته باشند.
در ادامه محمد رحیمی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تشکر از اقدامات به عمل آمده در کانون اظهار امیدواری کرد همسو با بررسی وضعیتی که مدیر کانون بیان داشتند،آموزش پرورش بتواند با توسعه فعالیتهای اجتماعی ، ورزشی ، هنری و حرفه آموزی زمینه های بزهکاری در دانش آموزان را تقلیل دهد.
دکتر قاسم منوچهری رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران نیز ضمن تقدیر از فعالیتهای اجرا شده در کانون اصلاح و تربیت تهران گفت: با درنگی در خدمات کانون می توان گفت آرزوی ما این است که مدارس ما نیز با این سطح خدمات به امور دانش آموزان رسیدگی کنند.
وی ارایه بسته های مهارتی را در بهبود رفتار، مهم برشمرده و اظهار آمادگی کردند منابع درسی مورد نیاز در آموزش مهارتهای زندگی را در اختیار مجتمع آموزشی کانون قرار دهند تا بعنوان یک سر فصل آموزشی مورد استفاده قرارگیرد.
مهدی رحیمی کارشناس آموزشی اداره کل زندانهای استان نیز در خاتمه با اشاره به ضرورت ارایه خدمات و حمایتهای گروه های مختلف در گیر با آسیب های اجتماعی ، استفاده از ظرفیت های همه دستگاه ها را لازمه تحقق این امر دانست

نوشتن دیدگاه

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد های که دارای ستاره هستند را پر کنید *

*